onsdag 23 januari 2013

Trimning

Den 17 februari gör jag och Erika utställningsdebut ala marsvin. Detta blir något nytt för oss båda även om vi inte är helt obekanta med ställande - Erika har ställt hund och jag häst och hund. Men att ställa marsvin blir spännande ;) I alla fall så krävs ju vissa förberedelser oavsett djur och efter att ha läst på allt jag kommit över har jag insett att det finns en del pyssel med grisarna att ordna med innan utställning. Det mesta jobbet landar på Algot inför denna gång, då skinnysarna "endast" har det självklara pysslet som klor, ögon, öron o.s.v. men Algot har ju sin päls som är fokus hos en rex. Har förstått att många trimmar sina marsvin inför utställning (de raser som behövs) för att få fram önskad form på djuret och för visa upp en ideal pälskvalité. Har gått igenom diskussioner på internetforum där åsikterna om detta är skiljda, ibland mycket skiljda. Vissa anser att det är "fusk" eftersom man modifierar djurets päls till något den egentligen inte är och andra anser att det är fel att trimma då djuret upplever smärta i och med trimningen.

Min åsikt är att så länge djuret inte visar tydlig smärta och/eller obehag så trimma på. Sysslar man med utställning, vilket djur det än gäller, så gör man det för att nå ett ideal, en standard som finns för just det djuret/den rasen. Det är därför man tycker att det är roligt, eller i alla fall en av anledningarna. Man vill ju uppnå det där perfekta, sunda, friska, välmående djuret - oavsett djurart. Det är ju en otroligt bra sak, tycker jag.

Eftersom Algot är Erikas marsvin och endast huserar här så pratade jag lite med henne om vad hon ansåg om trimning av djur, dels för att det är ett intressant ämne och dels för att kolla hur hon ställde sig inför trimning av Algot. Erika tyckte lika samma som jag och ansåg att vi borde testa och se vad Algot säger. Ikväll (inatt?) hade jag inget bättre för mig eftersom jag är student och har lite skev dygnsrytm till och från så jag plockade upp lille skrutten och satte honom i knät. Jag har aldrig trimmat ett marsvin förut men har däremot ryckt en hel massa hästmanar. Haha, inte samma sak men tanken är ju ändå att det finns en viss teknik och det tycker jag inte borde vara allt för svårt att lära sig. Offrade en av mina pincetter till marsvinspincett och satte igång och plocka de längre stråna, det är dem jag har förstått ska bort! Detta för att som tidigare nämnt få till formen och för att avlägsna bebispäls och päls som inte är.. ja, som den ska.
Algot mumsade på vindruva och brydde sig till synes inte alls, han var lite pipig och pratig men det är han i stort sett alltid. Han är en liten pipgris den där Algotsson, haha!

Hur som haver, satt bara ca. 10 minuter idag. Kommer plocka lite regelbundet fram till dagen D så blir det här säkert kalas! Lägger upp före och efterbilder när det är klart ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar